.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با يك گل بهار نمي شود
يرلان رسقلي نوازنده قزاقستان

رسقلي در نخستين جشنواره ميراث مشترك اقوام حاسيه درياي خزر «دمبارانه » مي نوازد . دمبارانه سازي است كه از لحاظ تونوريته و شكل ساز به تنبور شمال خراسان نزديك است . اين نوازنده مقيم قزاقزستان در اين اجرا ، فضاي بهار و نوروز و جشن را در ايران درك كرده و قطعاتي را در مايه هاي چهارگاه و سه گاه موسقي سنتي ايران كه بيشتر حالت حماسي و پند و نصيحت دارد را اجرا كرد . با اين نوازنده گپي زده ايم كه مي خوانيد :

*از فرهنگ و موسقي مردم قزاقستان بگوييد؟
موسيقي ريشه در خون مردم قزاقستان دارد ، به گونه اي كه نما هاي بيروني اين فرهنگ بسيار تاثير گذار را مي توان به طور ملموس از رسانه ها، خيابان ، جشن ها و حتي عروسي ها مشاهده كرد.
*چه مشتركاتي بين موسيقي قزاقستان و موسيقي فلكلور ايران وجود دارد؟
- تشابه بسيازياد و وصف ناشدني ميان موسقي اين دو منطقه وجود دارد . حتي اين تشابه را مي توان در شكل سازي ها مشاهده كرد.بطور يقين شناخت چنين اشتراكاتي  نيازمند برگزاري برنامه هاي منطقه اي و فرا منطقه اي است .

*آيا اين جشنواره مقدمات همچون شناختي را فراهم كرده است ؟

- بله و.البته و به قول ايراني ها كه مي گويند با يك گل بهار نمي شود نبايد انتظارداشت كه جشنواره در نخستين مرحله به اوج برسد .بلكه در سايه كميت است كه مي توان كيفيت را بالا برد.

 

*چه برنامه هاي مشتركي بين ايران و قزاقستان تا كنون حس كرده ايد؟
 

    برنامه نوروز خواني» شباهت زيادي به نوروز در قزاقستان وجود دارد .به فرض مثال ما هم عمو نوروزي داريم  كه عيد به خانه هاي مردم مي رود و دلهايشان را شاد مي كند.و هديه دريافت مي كند.البته چون ما مترجم نداشتيم به طوردقيق و راحت نتوانستيم با برنامه هاي ديگر اقوام ارتباط برقرار كنيم


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.754 seconds.